Jom Memancing

Salam petang kamurang...

Haha..ketawa2 dulu bah..yihah!! jom memancing? kamu pernah pergi memancing ka? Kalau pernah apa kamu rasa siuk? atau pun bosan? keke mana satu kamu pilih?

Aku mau share pengalamanku pigi memancing so hari selasa yang lalu aku dan hubby, berdua saja ni mo berdating bah kunu' tu cari kelainanla jadi kami dua pun mo pi memancing. Tapi cabarannya hari tu kami jalan lebih kurang jam 12.00 tghri dari rumah x silap sampai jam 12.30 sdh. Jadi bayangkanlah betapa panas terik sudahla sekarang dcni summer, nda lari la 38-42 dgree owhhhhhhh. Tapi xpa kami 2 pigi juga hehe.


So kami pun pergi di Carnarvon One Mile Jetty. Uihh penat tu berjalan 1km dari jetty p tengah laut, sudahlah ngam2 cuaca baik panas terik berjalan lagi jauh2..tapi xpa bilang hubby ku exercise bah tu..eleh kunu' takut nda kena kawan p memancing..hehe..ada udang disebalik mee!!

Tepat jam 1.00 pm kami dua sampai sudah dihujung tu jetty. Hubbyku senyum2 girang sudah memancing sebab hajatnya tertunai, yang aku apalagi jadi peneman dan pemerhati yang setia padahal dalam hati cepat2 la pulang. Dan mulutku x pandai diam sekejap suruh pancing disana, pancing disini, tarikla tu pancing, macam2 la..berlagak pro kunu' padahal baru 2x p memancing.



Naa..ini la umpan yang kami guna. Laki ku p minta udang yang aku beli untuk lauk kami..itula tu sikit saja..luki bah ni bininya sayang tu bikin umpan, tapi aku bagi jugala kesian aku tgk lakiku memujuk sdh haha so aku bagila dalam beberapa ekor..hehe..senang hatinya turus =)


Baru gambarku muncul..mula2 sampai tu aku trus duduk dsitu tiba2 aku rasa lapar..nasib aku bawa epal jadi sambil2 aku tengok laki ku sambil2 itula aku makan. Mulutku masa tu berfungsi 2 in 1. Makan dan membebel dalam masa yang sama..lakiku senyum2 saja..padahal dalam hatinya "ndala pandai ikan ni datang terlampau kuat sound" mungkinla begitu mana aku tau kan..haha..memfitnah sdh ni aku..sory bah darling!! =)

Aku tengok jam mo dekat jam 2.00pm sudah tapi ikan belum juga tersangkut..mo habis sudah umpan kami..asal ditarik hilang sudah umpan tinggal mata kail ntah ikan apa juga dibawah tu..jadi waktu kebosanan sudah tiba..yeah dcinila aku mengharap bilang hubbyku "marila balik" tp x juga mulutnya bersuara.
aku candidla ni pic..tada..


Jauh sudah hubbyku termenung..tembus2 sudah mungkin dalam laut tu dia nampak ikan2 berenang sambil mengulu-ulu lakiku haha..tapi hubbyku memang orang yang penyabar x heranla...sanggup menunggu!! yang aku?? haha sama juga termenung, berkhayal, otakku ntah p mana sampai sudah mungkin di kampung halamanku..


Jeng..jeng tiba2 pancing hubbyku bergoyang macam ada ikan tersangkut yeah..akhirnya penantian aku dan hubby berbaloi juga..hubbyku tarik pelan2 trus timbul ikan sederhana kecil. nda dapat aku bayangkan betapa happynya kami 2 dapat ikan walaupun kecil..menunggu berjam-jam akhirnya ada juga rezeki kami dua.

Itula ikan yang kami tunggu berjam-jam..haha..kecilkan mungkin kalau kami makan conform berebut x cukup untuk 2 perut yang sememangnya kuat makan. Tapi ikut undang2 disini ikan ni undersized jadi mesti dibuang balik dalam laut. ada siap ruler lagi bikin ukur..nampakka yang putih2 dilantai dekt hubbyku tu..erm itula sukatan yang perlu di ikut. kalau xda sory la gaman kena saman la ko ya..tapi nasib kami baik hari tu, teda orang di gate yang mencheck jadi bolehla kami seludup tu ikan p rumah..kununya mengidam aku..haha


Cepat2 hubbyku buka tu kail dari mulut tu ikan..pastu kami simpan dalam plastik hitam dan terus tapuk di dalam baldi paling bawah..kami kasi impit2 guna tu umpan..nee menyeludup sudah kami!! lalala...kami dua saja yang tau sama kamu la yang membaca ni..keke.

Pastu hubby pancing lagi..nda sampai 2 minit ada lagi ikan tersangkut huhu...sukanya kami 2 masa tu..sama jenis juga ikan yang kami dapat saiz pun sama..tapi kami x berani sudahla ambil..jd hubbyku buat umpan..hubbyku potong kecil2..trus hubbyku memancing lagi...

Dan x sampai 5 minit bergoyang lagi pancing hubby ku..kuat tarikan dari dalam air..conform ikan besar ni bilang laki ku..sekali hubby ku tengok..teka ikan apa kmi dapat? ikan JERUNG bah kami dapat..lebih kurang 1meter panjang..terkejutnya aku sama hubbyku..macam mana kami boleh nampak? itu ikan melompat di atas air sebab itu ikan melawan..akhirnya tangsi pancing hubbyku putus...nee itu ikan jerung terlepas... 

Hubbyku memancing lagi..nda sampai 5 minit juga dapat lagi kami ikan..teka ikan apa? hahaha anak ikan jerung pula..entah kenapa umpan kami jerung saja yang berminat...so aku tangkapla gambar...


Spesies "White Shark" tapi ini belum bahaya sebab masih kecil kalau yang besar conform aku sama hubbyku lari..bahaya bah tu tajam betul giginya..kulit ni anak ikan jerung pun tebal teda sisik dasarnya lembut macam kain satin. Untuk pengetahuan kamurang perairan aus ni memang banyak jerung. Jadi tidak boleh suka2 mandi manda di laut..1 meter dari pantai pun jerung berenang-renang..kalau mo try kena gigit cubala kalau x putus kaki..haha!!

Itu anak ikan jerung pun pigi makan mata kail kami..tali tangsi pun putus..jadi ndada sudah mata kail kami..so kami pun beredar pulang..dengan senang hati dan pengalaman yang sungguh manis.

p/s-sekali sekali marila pigi memancing, uji kesabaran kamu. Kadang2 pulang dengan tangan kosong..kadang2 ada hasil..jadi kesimpulannya nda suma kemahuan kita dalam dunia ini akan tercapai..ceh ada kaitan kunun...apa2 pun aku n hubby enjoy hari tu..sweet!!!

p/s-sory penulisanku memang teruk..aku masih belajar lagi memperbaiki struktur ayatku..harap kamu dapat baca dan faham..hehe maafkan hamba..itula kelemahanku!! huhu

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...