Hujan Emas di Negeri Orang, Hujan Batu di Negeri Sendiri

Selamat petang teman sekalian..


Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri

Serius baru hari ni aku faham apa maksud peribahasa tu..kalau dulu berabis aku sama hubby berbeza pendapat..bilangku bagus lagi pergi negeri orang kalau dapat emas tapi bilang hubbyku bukan begitu maksudnya tu..macam mana pun bagus di negeri orang lagi bagus di negeri sendiri. betulkan?

cuba kamu bayangkan..kalau kita pergi negeri/negara orang..lepas tu tiada ahli keluarga..kalau tiada duit conform mati kebuluran..sama siapa mo minta tolong kalau kita nda kenal sesiapa. Berbeza pula di negeri sendiri susah senang pasti ada keluarga yang sudi menghulurkan bantuan..tiada duit pun masih boleh makan dengan senang hati kenapa? sebab di kampung macam2 boleh makan..tulkan? itu orang kampung ntah kalau orang bandar. Tapi maksudku disini susah pun keluarga ada tempat kita mengadu.


Itu semua sudah aku rasa masa aku dan hubby tinggal disini waktu berjauhan dengan keluarga. Sekarang baru aku sokong itu peribahasa. iya memang sini hujan emas tapi lebih baik lagi di negara sendiri..sebabnya aku nda suka makanan barat, cara hidup sosial disini dan sewaktu dengannya. Aku terbiasa hidup di kampung makan sambal belacan,jeruk selisip,pucuk ubi kayu dll. Bukan bermakna otak aku ni kolot nda boleh menerima perubahan, cuma memerlukan masa untuk penyesuian diri. Waktu aku dan hubby menghadapi situasi banjir,cyclone, semuanya kami hadapi sendiri. Disitu yang aku terasa betul..huhu

8 ulasan:

cendawanpink berkata...

macam entry sedih je sha..hehee..
if pegi melancong aje kot yg best..
dah duduk tak pun kan.. :)

psstt..ape yg best eh kt sane?
leh dtg aussie ni..da de kwn blog..kih3.. :D

Sharienz Sz berkata...

@cendawanpink

huhu entry sedih sikit kot hehe :)
a'ah melancong besst..
duk cni ssh sgt..
mknan halal ssh nak cari..
sbb mereka sembelih tak halal..

hehe..klu dtg cni jgn lupa bg tau ya..byk benda best cni :) hehe

tomatokering :) berkata...

betol tu sha..alaa sama jugak macam kita duduk belajaq jauh.. mesti kompem rindu nk balek umah even umah tak da pa pon..hii

cendawanpink berkata...

lme g ke sha kat sne?
wahh..ttibe semangat ni nk kmpul duet g aussie lak..kih3.. :D

tulaa..sne ssh skit mknn halal ekk..
takpe2..kalau nadia dtg,bwk sardin ok..hik3.. :)

Khamiza-Khalisha berkata...

memang betul pun peribahasa ni, tambah2 bab makan,,,owh senangnya cari makan di negara sendiri,,bila dah kena baru pikir,,patut la orang cipta peribahsa cmnikan..heheheh

mykhalis berkata...

bila dah jauh di sana, kene kuatkan semangatla ek.. walaupun susah senang sendiri.. ini pengalaman anda yang orang yg cam saya tak dapat rasakan..

Rak buku yang menarik TETAPI buat Mak Mentua jeles

Qaseh dalia adelia berkata...

hehehe negeri sendiri jugak paling bez !

kay_are berkata...

betul2, negeri sendiri mungkin xde pape tapi tetap best.. hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...