Highlight Moments In 2011 Part 1

Salam 1 Malaysia

wahh!! rindu pula menconteng di blog cintan-cintun saya ni..kalau di hitung-hitung macam mau berbulan juga nda di jenguk-jenguk langsung..sian pula..kalau dolu-dolu nda sah kalau nda dibuka satu hari..oo ya bah pula masa tu belum lagi ada si jantung hatiku hihi.

kalau di imbas semula tahun lalu banyak memori yang tercipta buat aku dan hubby. especially semasa mengharungi pengalaman bergelar mommy hihi..terdetik untuk aku ceritakan supaya nanti besar boleh juga aku kasi tayang-tayang sama si jantung hatiku suruh dia baca..supaya dia faham pengorbanan ibunya hihi..ngamka?

4 hari sebelum bersalin..

09 Julai 2011 tu adalah tarikh due yang sepatutnya si jantung hatiku lahir..tapi  iyala kan kuasa Allah s.w.t tiada siapa yang dapat menentukan apa yang terjadi..makanya belum juga aku bersalin..sakit-sakit pun teda..sempat lagi aku pulang balik pigi keningau-ranau-kk.. sandi kan aku...

10 Julai 2011 tarikh ni aku disuruh pigi buat ctg takut-takut ada contract sudah..check puya check ada sudah sikit-sikit tanda mo bersalin..jarak masa contract setiap 9 minit dan bukaan 1cm..tapi bilang tu doktor jangan risau masih lagi ko boleh keliling tu 1Borneo..terus dipesannya aku supaya selalu kuat berjalan jadi cepat beranak..

11 Julai 2011 hari ini pula aku sama hubby sudah plan mo berjoging kunu' lepas subuh lagi bersiap-siap sudah mau turun dibawah rumah..bilang hubbyku berjoging kita di perdana park tanjung aru tapi bilangku malas mau pigi jauh-jauh sini sajala sekitar rumah..jadi bilangya iya..hihi.

memandangkan tempat kami tinggal ni bangunan 13 tingkat jadi aku bagi ideala sama hubbyku..naik tangga kita sampai di atas nda payah guna lif..jadi naik la kami tu tangga sampai ditingkat 8 saja hihi..kepenatan sudahku tapi aku paksa juga risau kan overdue sudah.. sampai tingkat 8 turun lagi kami dua pigi bawah..huhu lega tapi belum juga aku puas hati aku bawa lagi hubbyku berkeliling tu bangunan..bukan 1kali sampai 3kali aku bawa hubbyku terus aku penat..bilangku balikla kita...sampai dirumah terus aku tertido kepenatan..

12 Julai 2011 okay hari ini aku rasa macam ada sakit sikit-sikit sudah tapi aku paksa juga..awal pagi lagi aku sama hubbyku keliling tu bangunan macam kelmarin..sampai 3kali juga..tapi ndala kami naik bangunan bilangku petang-petangla..sebab aku membawa lakiku berjalan-jalan di karamunsing pigi mencari set lepas bersalin...terlupa bah tu aku tula saat akhir baru aku teringat..hihi..last-last jumpa juga...

lebih kurang jam 5 begitu naik lagi kami tu bangunan tapi kali ni sampai tingkat 9 la hihi..ada kemajuan berbanding kelmarin..bangga jugala sama hubbyku..sebab ada peningkatan iyala kan aku membawa beban tapi lakiku ndada? jadi harus kembang hidung keke

13 Julai 2011 lebih kurang jam 3 am begitu aku terbangun sebab perutku sakit..macam mau buang popo..tapi bila pigi tandas nda jadi..kepenatan saja aku pulang balik pigi tandas..aku tengok hubbyku nyenyak betul tidur..jeles juga aku..aku kacau-kacau supaya ada kawanku bercerita tapi nda pandai bangun jadi aku pun putus asa..sakit pun semakin kerap tapi aku masih boleh tahan lagi..jadi aku bawa-bawa tidur tu sakit..sempat juga aku terlelap..makin lama makin sakit tapi masih juga aku diam-diam..jam 6 am begitu aku tambah lagi sakit..aku cakap lagi sama hubbyku..mau lagika naik tangga..macam sakit-sakit sudah ni..terus laki ku risau hihi..bilangku masih dapat tahan lagi ni..steady bah kau bilangku main-main..

bilang hubbyku nda payahla..siap-siap la kita sarapan diluar..ditanya lagi aku mau makan apa..terus aku berfikir macam aku mau makan mee goreng mamak yang sana..bilangku..bah ok cepat la bersiap..terus la kami keluar rumah lebih kurang jam 7 am lebih..ngam-ngam lagi tu jalan jem gilaa..perutku lagi sakit lain lagi hal..akhirnya sampai juga kami di restoran mamak tu..masa tunggu order pun sempat lagi aku main syhco muka ku..nampak senyum tapi sebenarnya menahan sakit..

lepas makan tu aku minta bawa sudah pigi hospital. sampai di hospital aku disuru lagi masuk di bilik penilaian siap semua itu ini kena check rupa-rupanya baru 3cm..terus aku ditahan..masa dalam wad mahu sudah aku menelefon durang mamaku di kampung tapi nda juga aku call takut aku durang risau lagipun masa tu dikampung sibuk berkenduri yg ke-100 arwah ayo' ku abang mamaku..jadi aku kasi biar saja..biarla aku sama hubbyku berdikari sendiri..mentuaku pun kerja lagipun malamkan..jauh bah tu tambunan apa lagi durang mamaku di sandakan.

banyak juga tu doktor tanya ada keluar darah ka? air ketubanka? bilangku ndada..cuma rasa sakit saja dari yang jam 3 pagi tu..sampai aku di wad terus aku diam-diam di katil menahan sakit..iya betul memang sakit sangat..tapi aku tetap buat muka ceria..

oleh kerana aku kebusanan terus aku pun mencari kawan, aku tengok semua yang tua dari aku..sempat lagi aku berjalan-jalan dalam wad tu pigi beramah mesra, bertanya-tanya pengalaman..siok juga tanya kakak-kakak ni sebab durang mengandung pun anak yang ke-3 la ke-7 jadi banyakla aku tanya-tanya..

sampai yang kakak tu tertanya sama aku berapa cm sudah kau buka..masa tu lebih kurang jam 2 kena check 4cm sudah disuru masuk wad bersalin tapi penuh jadi aku terpaksa tunggu di wad biasa..aku kasi tau la 4cm sudah..terkejut tu kakak sama aku..samala tu sama kakak tapi kakak tengok kau macam nda sakit saja berjalan-jalan lagi kau..terus dalam hatiku kalah syhco tu kau..hehe. sebab aku tengok dia berbaring saja di atas katil menahan kesian juga aku tengok..

sekali yang jam 7 pm tu teramat sakit sudah aku rasa tapi masih juga wad bersalin penuh..jadi aku terpaksa menahan di wad biasa..sampai aku gigit-gigit sudah tu tuala..mau menangis pun ada tapi airmata ja nda terkeluar..terus aku terdengar bunyi pok..aku tengok darah..ngam-ngam ada doktor aku kasi tahu la ni..tapi bilang tu doktor memang biasa tu..terus aku jawab saya sudah buka 4cm lagi yang jam 2 petang..mau beranak sudah ni saya..nda lagi tu dia layan aku terus dia keluar..dalam hatiku budu' marah-marah sudah aku..

last-last aku tekan-tekan tu loceng..tapi lambat juga tu nurse datang. durang kawan-kawanku risau sudah meninguk keadaan ku..memang masa tu aku hampir nda dapat tahan..sakit yang teramat..mo aku azan sudah tapi takut juga aku nanti bengkak rahim lagi bahaya..

aku nekad terus aku bangun kunu' aku mau berjalan pigi wad bersalin sendiri..tapi sekali aku berdiri keluar darah mengalir banyak di kaki ku..tapi aku berjalan saja apalagi banyak darah menitik di lantai iya juga aku tabah menahan sakit, macam orang keguguran pula aku tengok..kawan-kawanku yang lain pigi sudah memanggil nurse..belum sempat durang panggil datang sudah pula tu nurse panik meninguk aku yang banyak darah..

disuru aku naik pigi katil..kena check lagi bilang tu nurse buka habis sudah ni mo beranak sudah kau..tapi air ketubanku belum juga pecah..kelam kabut durang menyurung katilku pigi di wad bersalin..masa tu aku berabis sudah menahan sakit sambil bertutup mata gigit tuala..sempat lagi tu nurse berpesan jangan lupa bawa handphone mu..hihi..

sampai di wad tu nurse pasang ctg di perut mo check jantung baby..tapi langsung tiada bunyi degupan jantung..nurse makin panik..aku pula berjuang menahan sakit. lebih 3kali durang check tiada juga bunyi degupan jantung babyku masa tu doktor belum datang..sekali doktor tu datang durang check lagi sama juga tiada bunyi..aku pula semakin takut terus tu doktor cakap anakmu tiada sudah..terus darahku naik panas aku mau marah campur sedih sebab dari jam 2pm lagi aku sepatutnya masuk wad tapi penuh saja..tiba-tiba masuk lagi doktor satu kasi cadangan cuba tukar mesin..sekali tukar mesin..dengan jelasnya degupan jantung babyku kedengaran..syukur alhamdulillah..rupa-rupanya mesin tu rosak..

keadaan masa tu terlalu cemas dan panik..bilang tu nurse lepas aku kasi pecah air ketuban ni ko azan saja terus..beberapa kali aku azan nda aku sedar si baby keluar sudah tapi durang masih panik lagi sebab tembuninya tertinggal dalam perutku..tu doktor tekan-tekan perutku kasi keluar tu tembuni sakit lagi aku rasa..lagi sakit dari mau beranak..tapi aku tahan saja terus aku ambil handphone aku sms hubbyku kasi tau aku sudah bersalin..hihi sempat juga kami bersms walaupun durang sibuk mengasi keluar tembuni ku..berapa lama kemudian keluar sudah tapi masih banyak pendarahan..aku masuk wad 8.45 malam terus aku bersalin 8.54 malam...nda lama aku di wad bersalin sebab aku lama menahan sakit yang teramat di wad biasa..mederitakan aku..

terus tu nurse kasi letak di atas dadaku..aku tengok dengan senyuman penuh kasih sayang c baby menangis di atas dadaku..kesian dia masih merah-merah..nda lama aku tatap, tu nurse ambil sudah mau kasi bersih..aku pula menahan sakit lagi kena jahit tanpa bius bayangkanla betapa sakitkan..tapi nda setanding apa yang ko rasa bila anakmu selamat dilahirkan..itula nikmatnya menjadi ibu..dan si hubbyku pula nda sabar mo mengazan  anaknya..balik-balik sudah meng sms aku..aku layan juga walaupun masa tu sedang dijahit..

hubbyku pula sibuk call mamaku di kampung, call mentuaku, call sana sini..hatinya gembira dan bangga lahirnya putera kami..

lepas kena jahit tu aku minta tu nurse air..yang bagusnya tu nurse layan aku bagus-bagus..aku minta air kosong dia buatkan pula aku milo panas..baguskan...

lepas tu c baby kena hantar sama aku..first time aku mendukungnya memang rasa kekok takut tersalah pegang  tapi dalam hati bangga dan hebatnya aku menjadi seorang ibu..perasaan tu nda payah la cakap..x setanding apa-apa pun dalam dunia ni..


muka baby rifqie lepas 1 jam lahir ke dunia

masa tu kami masih di bilik bersalin..baru lepas habis dijahit tinggal kami dua lagi time ni sempat lagi aku mengambil gambarnya..hati masa tu berbunga-bunga riang..rasa sakit tadi berbaloi lepas melihat wajah si kecil..

jam 11 lebih tu kena hantar sudah aku balik di wad biasa..lepas kasi tidur c baby aku langsung nda rasa penat..mengantuk pun hilang..aku pigi tandas kasi bersih darah yang tertinggal..sampaila jam 5 baru aku mengantuk..satu malam tu puas aku merenung wajah si baby..tapi dalam hati bersyukur sangat dengan anugerah yang tidak ternilai ini...


umur baby rifqie sebulan lebih

NOTA KAKI : 1ST TIME AKU BUAT ENTRY PANJANG MELEBAR MACAM NI, TAPI AKU BANGGA SEKURANG-KURANGNYA ENTRY INI IKHLAS DARI PENGALAMAN SEBENAR KU, AND LAST TERIMA KASIH PADA YANG SUDI MELUANGKAN MASA MEMBACA ENTRY INI.. 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...