Nilai 10 sen

Salam

Kalau di imbas kembali hidup kita ni umpama roda. Sering berputar kadang kita di bawah kadang kita di atas. Itula perkara yang sering aku ingatkan untuk diri sendiri. Sudah ditakdirkan rezeki setiap manusia di dunia ini berlainan. Jadi mengapa kita harus memandang pihak yang susah dari kita sebelah mata?

Mungkin tanpa sedar aku pun melakukan kesalahan begitu. Yala manusia tidak pernah lari dari kesilapan dan pintu taubat itu sentiasa terbuka untuk semua manusia. Bezanya kita ni sedar atau tidak. Banyak yang selalu aku pertimbangkan bila kita membandingkan kehidupan kita dengan orang disekililing kita.

napala aku nda macam dia?
untungnya dia kahwin orang kaya?
wooo..kereta mahal?
bilala aku merasa macam tu?
 
memang setiap manusia akan pernah terfikir macam tu? kalau kau cakap tidak pernah maknanya kau tu belum juga sedar-sedar diri. Betulkan? hanya kau saja yang tahu. 
 
 
 
Apa erti disebalik 'title' aku di atas tu. Banyakka manusia yang sanggup pungut duit syilingnya 10 sen yang terjatuh di depan khalayak ramai? pernah kamu terfikir. Aku bukannya sempurna tapi kalau aku memang aku pungut. Aku tidak kisah mata yang memandang jelek sama aku. Mungkin orang-orang yang memandang aku tu cakap eee..kesiannya 10 sen pun mo pungut!

Bagi mereka yang tidak pandai menghargai duit senangla cakap begitu tapi bagi aku walau sekecil mana pun nilainya tiada siapa yang pernah bagi 'free'. Betulkan? Ko duduk dirumah pun tiada yang mau bagi free '10 sen' jadi kenapa mau malu?
 
tapi pernah juga aku jumpa orang begini. em mungkin baginya kalau pungut duit tu jatuh mungkin maruah dirinya kann...entahla hanya dirinya saja yang tahu. hehe

so kita ni insan kecil saja disisinya,
taraf juga sama disisinya,
jadi sama-samala kita menuju perubahan.
 
peace yo!! hehehe




3 ulasan:

Unknown berkata...

10 sen dapat beli gula-gula dua biji..yummy :)

tirahzairi berkata...

rezeki jgn ditolak...malu yg perlu ditolak~~~hehe

wisata bakti alam berkata...

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...