Bahasa Yang Perlu Kamu Tahu Sebelum Datang Ke Sabah

Salam..semua

**hari ini aku rajin sikit mo cerita tentang negeri kelahiranku yang tercinta..iya yang tercinta diulangi sekali lagi..hehe..kerinduan yang teramat sangat..anywy nda lama lagi balik Sabah..tinggal berapa minggu lagi..kasi suprise my parents dkg..**

Hari ni aku mo share bahasa baku Sabah..sebab aku selalu guna bila menulis dblog ni so aku sharela sikit2 supaya teman2ku di semenanjung Malaysia boleh faham jugakan..hehe..cepat sediakan nota kecil hehe..



Perlu kamu tahu bila datang ke Sabah

Bila aku cakap "nda" ertinya "tidak"
Bila kami cakap "siuk" ertinya "seronok"
Aku tidak suka orang yang "membuyuk" ertinya "pembohong/menipu"
Bila aku cakap "bla" ertinya "menyampah"
Sudah ku "bilang" ertinya "cakap"
"Minta puji" juga kau ni ertinya "mengada-ngada/gedik"
Kalau kau kena cakap "bida" ertinya "hodoh/buruk"



**itu saja untuk pembelajaran hari ini ya murid-murid hehe..lain kali kita sambung lagi..banyak lagi tu tapi sikit-sikitla ya..best bah bahasa Sabah..i'm proud to be Sabahan..
Photobucket

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...